VAD ÄR LEDARSKAP ?
FRÅGOR
A/ Läs ovanstående defintioner (i goodwill) diskutera om ni håller med dem. Är det något ni tycker bör tilläggas eller tas bort?
B/ Arbeta fram en egen definiton på ledarskap. Definitionen ska gälla ledarskap generellt, oavsett organisation, art eller storlek
C/ Ge exempel på några personer som du anser har varit bra ledare.
D/ Ange minst tre skäl till varför personen är en bra ledare
E/ Varför har så många synpunkter på sin chef?
F/ Ge exempel på hur en medarbetare kan smita från sitt ansvar och istället skylla på chefen
G/ Är de någon skillnad på manlig och kvinnligt ledarskap, enligt dina erfarenheter?
H/ Ge exempel på ledare som har mycket makt
I/ Vilka olika sorts ledare finns det i skolans organisation
J/ Ge exempel på maktmissbruk som du har erfarenhet av
K/ Nämn några exempel på hur en ledare måste anpassa sitt ledarskap i olika situationer
L/ Varför är det viktig att ledaren kan fatta beslut?
M/ Ge exempel på vilka konskvenser det kan få om en ledare fattar bra eller dåliga beslut
N/ Vad gör en fotbollsledare för att få laget att vinna en medalj?
O/ Vilka krav ställs på en ledare i dagens organisationer?
P/ Vilka krav kan ställas i framtiden? Ser de annorlunda ut?
Q/ Lista de faktorer som ni tycker hör till ledarskapets framsida resp. baksida
SVAR
A/ Vi tycker att deras definitioner stämmer bra, men vi skulle vilja lägga till att ledarskap också handlar om att personal och chef ska kunna lita på varandra och att de ska kunna lösa gemensamma problem tillsammans!
B/ Vi tycker ett bra ledarskap innehåller: Sammarbete, engagemang från båda håll, viljan att vilja komma någonstans, arbeta tillsammans mot målen, posetiv inställning och att ledaren ska kunna planera bra.
C/ Personer som är/var bra ledare är: Hitler (på ett dåligt sätt tyvärr) Barack Obama, Nelson Mandela m.fl.
D/ Hitler var en bra ledare eftersom han var bra på att tala till folket och manipulera människor. Hn lyckades ju nästan helt med det han ville (nådde målet) och det måste ju vara ett tecken på bra ledarskap. Alla uppräknade har även viljan att förändra en värld och alla är väldigt drivande personer och står verkligen för de dom tror på!
E/ Man kan ju vara avundsjuk för att min inte får bestämma lika mycket som chefen, ofta vill man ju också skylla ifrån sig, t.ex. om något man göra går dåligt. Det är lättare att lägga skulden på någon annan och då blir de ofta den som sitter högst för det är den personens arbeta att allt ska flyta på och funka bra.
F/ Man kan t.eex. säga: Chefen sa att jag skulle göra så, eller jag fick för lite tid utav chefen.
G/ Ja det skiljer mycket på manliga och kvinliga ledare. Vi tror t.ex. att män har bättre diciplin och får mer respekt. Tjejer är bra på att tjata sig till saker och de får ofta som de vill ha de. Tjejer är nog också bättre på att uppmuntra och pusha på personalen.
H/ Barack Obama och Hitler
I/ Rektorer, programrektorer, lärare,
J/ Hitler eftersom han lurade folket
K/ Det är stor skillnad, ett exempel är dagispersonal, fotbollstränare, företagschefer.
L/ Annars blir de inget gjort, personalen blir osäkra och målen blir inte uppfyllda. Det är ju chefen som bestämmer och ska ta de viktiga besluten.
M/ I ett land kan det tex. bli krig om en ledare fattar ett dåligt beslut. På ett företag kan ett dåligt beslut leda till konkurs, sparkning av ledaren, att man måste varsla personal, dålig vinst, folk som slutar m.m
N/ Tränaren peppar, puschar visar hur man ska utföra övningar, föregår med gott exempel, använder sig utav egna erfarenheter, driver och manar laget frammåt.
O/ Bra arbete, erfarenhet, inspirerande, envis, självsäkert, målinrikad, drivande, socialkompetens
P/ Vi tror att man behöver bli mer teknisk, inspirerande och att man måste se möjligheter och tänka i stora perspektiv (globalt)
Q/ FRAMSIDA: betydelsefull, kan förverkliga sina drömmar, får bestämma mycket, bra lön(oftast) mycket ansvar, får många värdefulla kontakter, m.m
BAKSIDA: Stressigt, får mycket skit, måste lägga ner mycket tid på, alla beslut är chefens ansvar, för mycket ansvar m.m