VÅRT UF
Här är vi!
Protokoll 4
UFTingsholm09
KALLELSE 4
Datum:2009-09-21
Tid kl: 09.15
Plats: Biblioteket
Dagordning
- Mötet öppnas
- Närvarande
- Val av sekreterare
- Val av justerare
- Godkännande av dagordning
- Föregående mötesprotokoll
- Fika
- Prototyper
- Bloggens utformning
- Övriga frågor
- Mötet avslutas
UFtingsholm09
PROTOKOLL 4
Datum: 2009-09-21
Tid kl: 09.15
Plats: Biblioteket
Dagordning
- Mötet öppnas av Martina Dehlin
- Alla närvarande: Martina Dehlin, Louise Gotting, Karin Larsson, Victor Kilén & Sebastian Johansson
- Louise blir vald till sekreterare
- Victor blir vald till justerare
- Dagordning godkänns
- Föregående mötesprotokoll gicks igenom. Fotograferingen är klar. Kvarstående punkter är att fortsätta ringa runt till dagis och att gå ner och prata med personalen på Inspiration
- Fika till rådgivarmöte. Vi bestämde att vi ska gå ner och fixa fika på håltimmen på måndag. Vi ska även prata med Sarah eller Peter om kaffe och thé.
- Prototyper. Vi har börjat prata och måla upp prototyper på våra topp 5-produkter.
- Bloggens utformning. Martina och Louise ska försöka fixa till bloggen.
- Inga övriga frågor
- Mötet avslutas
U2
Gooooo tisdag!
Johanna sitter mittemot oss och kaxar som vanligt, Jakob är smått hysterisk över att "ingenting fungerar". Vecka 39 är alltså som vanligt men nästa vecka blir tisdag alltså helt underbar!
UFTingsholm09
Hejsan bloggen!
Här kommer ett par bilder på oss i UFTingsholm09. Två utav de bättre bilderna vi tog!
Vi har mycket att göra just nu, möten, prototyper, telefonsamtal med mera upptar UF timmarna, men självklart glömmer vi inte bort att blogga! Fler bilder kommer med tiden, vi ska försöka fixa en ny design på bloggen också så den ser lite mer personlig ut.
Ha en bra dag allesammans! Och glöm inte att caféterian stänger 14.30 på tisdag!
PUSSSSSS
chacha bloggen
Efter en hektisk måndag har vi nu fått tag i våra rådgivare, Göte Håkansson, Anna Anden och Emelie Wahlfrid.
Vi har även bokat in möten med dessa.
En rolig händelse idag var att vi träffade UF-företaget Bolsa i korridoren det var nog första gången de inte var på en affärsresa under en UF-lektion!
Superhelg
Boka in helgen vecka 41 och datumen 9/10 och 10/10.
Den 9/10 startar hockeyns division 2 med match i Dalen då en stor supporter last åker iväg till Dalen för att stötta våra gulsvarta tigerhjältar!
Anmälan till följande nummer: 0730-920967
Dagen efter, lördagen 10/10 är det sedan dags för den årliga traditionen "Môsamarschen" som går av stapeln i Hössna! anmälningen startar den 26 september och är du intresserad då får du slå en pling till 0321-40267!
Välkommna!
Matchhelg
Nu får vi koppla bort UF igen, två viktiga matcher i helgen.
Skara-UIF Hockey söndag okänd tid
Sjömarken-Hössna IF lördag klockan 15:00
Matcherna gäller mycket för både tabelläge och självförtroende.
Alla är välkommna!
Tjingeling
Hej Hej igen, var längesen förra personliga inlägget nu! men nu sitter vi igen en underbar och vacker fredagsförmiddag med UF på schemat. Lite pirr i magen har vi också eftersom att vi snart ska få reda på våra rådgivare! Vi längtar! Tjejerna har dock stuckit iväg till den populäre Rolf på IP som snart alla UF-företag har varit hos. Tyvärr har inte vi kommit lika långt som alla med monterbygge, studiebesök varje dag osv. Vi är egentligen lite sugna på att dra till Svenljunga nu på måndag, får se om vi får någon möjlighet till att dra dit!
Allt från oss på redaktionen:
Marknadschefen och ekonomichefen
MÖTE 2
Kallelse 2
UFTingsholm09
Datum: 2009-09-16
Tid kl: 09.15
Plats: Bibliotek
Dagordning
- Mötet öppnas
- Närvarande
- Val av sekreterare
- Val av justerare
- Godkännande av dagordning
- Föregående mötesprotokoll
- Fotografering
- Besöka/ringa till olika ställen där vi ev. kan sälja våra produkter
- Val av produkt
- Övriga frågor
- Mötet avslutas
UFtingsholm09
Protokoll
Datum: 16.09.2009
Tid kl: 09.15
Plats: Bibliotekt
Dagordning
- Mötet öppnas utav ordförande Louise Gotting
- Närvarande: Louise Gotting, Karin Larsson, Victor Kilén, Sebastian Johansson, Martina Delhin
- Victor Kilén blir vald till sekreterare
- Sebastian Johansson blir vald till justerare
- Dagordning godkänns av alla
- Genomgång av föregående mötesprotokoll. Kvarstående punkt är fotografering som ska ske denna vecka.
- Fotograferig.
- Beslut om fotografering fattades förra veckan. Då bestämdes det att Louise skulle kolla med Amalie i ES3 om hon kunde fota vårt UF företag. Louise har pratat med Amalie och fotograferingen sker antingen på torsdag 17/9 eller fredag 18/9
- Besök på olika ställen där vi ev. kan sälja vår produkt.
- Vi har bestämt att alla ska fråga runt på olika ställen . Victor och Sebastian ska gå ner till inspiration och fråga om det finns några liknande produkter som våra. Detta ska vara gjort till nästa onsdag.
- Val av produkt
Vi ska göra en ny SWOT-analys om våra olika produkter för att se vilken som skulle funka bäst och bestämma vilken vi ska välja. - Tillverkning av produkt
Vi ska prata mer om tillverkning under veckan, bestämma material m.m. - Inga övriga frågor
- Mötet avslutas
VAD ÄR LEDARSKAP ?
FRÅGOR
A/ Läs ovanstående defintioner (i goodwill) diskutera om ni håller med dem. Är det något ni tycker bör tilläggas eller tas bort?
B/ Arbeta fram en egen definiton på ledarskap. Definitionen ska gälla ledarskap generellt, oavsett organisation, art eller storlek
C/ Ge exempel på några personer som du anser har varit bra ledare.
D/ Ange minst tre skäl till varför personen är en bra ledare
E/ Varför har så många synpunkter på sin chef?
F/ Ge exempel på hur en medarbetare kan smita från sitt ansvar och istället skylla på chefen
G/ Är de någon skillnad på manlig och kvinnligt ledarskap, enligt dina erfarenheter?
H/ Ge exempel på ledare som har mycket makt
I/ Vilka olika sorts ledare finns det i skolans organisation
J/ Ge exempel på maktmissbruk som du har erfarenhet av
K/ Nämn några exempel på hur en ledare måste anpassa sitt ledarskap i olika situationer
L/ Varför är det viktig att ledaren kan fatta beslut?
M/ Ge exempel på vilka konskvenser det kan få om en ledare fattar bra eller dåliga beslut
N/ Vad gör en fotbollsledare för att få laget att vinna en medalj?
O/ Vilka krav ställs på en ledare i dagens organisationer?
P/ Vilka krav kan ställas i framtiden? Ser de annorlunda ut?
Q/ Lista de faktorer som ni tycker hör till ledarskapets framsida resp. baksida
SVAR
A/ Vi tycker att deras definitioner stämmer bra, men vi skulle vilja lägga till att ledarskap också handlar om att personal och chef ska kunna lita på varandra och att de ska kunna lösa gemensamma problem tillsammans!
B/ Vi tycker ett bra ledarskap innehåller: Sammarbete, engagemang från båda håll, viljan att vilja komma någonstans, arbeta tillsammans mot målen, posetiv inställning och att ledaren ska kunna planera bra.
C/ Personer som är/var bra ledare är: Hitler (på ett dåligt sätt tyvärr) Barack Obama, Nelson Mandela m.fl.
D/ Hitler var en bra ledare eftersom han var bra på att tala till folket och manipulera människor. Hn lyckades ju nästan helt med det han ville (nådde målet) och det måste ju vara ett tecken på bra ledarskap. Alla uppräknade har även viljan att förändra en värld och alla är väldigt drivande personer och står verkligen för de dom tror på!
E/ Man kan ju vara avundsjuk för att min inte får bestämma lika mycket som chefen, ofta vill man ju också skylla ifrån sig, t.ex. om något man göra går dåligt. Det är lättare att lägga skulden på någon annan och då blir de ofta den som sitter högst för det är den personens arbeta att allt ska flyta på och funka bra.
F/ Man kan t.eex. säga: Chefen sa att jag skulle göra så, eller jag fick för lite tid utav chefen.
G/ Ja det skiljer mycket på manliga och kvinliga ledare. Vi tror t.ex. att män har bättre diciplin och får mer respekt. Tjejer är bra på att tjata sig till saker och de får ofta som de vill ha de. Tjejer är nog också bättre på att uppmuntra och pusha på personalen.
H/ Barack Obama och Hitler
I/ Rektorer, programrektorer, lärare,
J/ Hitler eftersom han lurade folket
K/ Det är stor skillnad, ett exempel är dagispersonal, fotbollstränare, företagschefer.
L/ Annars blir de inget gjort, personalen blir osäkra och målen blir inte uppfyllda. Det är ju chefen som bestämmer och ska ta de viktiga besluten.
M/ I ett land kan det tex. bli krig om en ledare fattar ett dåligt beslut. På ett företag kan ett dåligt beslut leda till konkurs, sparkning av ledaren, att man måste varsla personal, dålig vinst, folk som slutar m.m
N/ Tränaren peppar, puschar visar hur man ska utföra övningar, föregår med gott exempel, använder sig utav egna erfarenheter, driver och manar laget frammåt.
O/ Bra arbete, erfarenhet, inspirerande, envis, självsäkert, målinrikad, drivande, socialkompetens
P/ Vi tror att man behöver bli mer teknisk, inspirerande och att man måste se möjligheter och tänka i stora perspektiv (globalt)
Q/ FRAMSIDA: betydelsefull, kan förverkliga sina drömmar, får bestämma mycket, bra lön(oftast) mycket ansvar, får många värdefulla kontakter, m.m
BAKSIDA: Stressigt, får mycket skit, måste lägga ner mycket tid på, alla beslut är chefens ansvar, för mycket ansvar m.m
Hej igen
Inga tankar på UF denna trevliga kväll! DET ÄR DERBYDAX! HÖSSNA IF tar emot Timmele GoIF kl 17.45 idag!
TjaTja bloggen
Allt för oss i dag. Vi på redaktionen idag var Victor Kilén och Sebastian Johansson, ha en trevlig helg.
UF-UPPGIFT
1. Hur hanterar ni situation om ni inte kommer till Stockholm?
2. Hur kan ni vända de till framgång?
3. Vad gör ni för att trimma era hjärnor?
1. Om vi inte lyckas komma till Stockholm första året ska vi satsa på försäljning och försöka sälja så bra vi bara kan så att vi kan lyckas ta oss till Stockholm året där på!
2. Vi ska försöka komma ut ännu mer på marknaden och sälja mer så vi kan tjäna mer pengar och ha chans till bästa årsredovisning.
3. Vi äter, sover och tränar ordentligt. Sen diskuterar vi även mycket med varandra!
UF-INFORMATION
Det har varit dåligt bloggande från vårt håll men tänkte att jag skulle skriva ett inlägg.
I dag (förmiddags) hade vi återigen en UF-timme. På den timmen hade vi b.la. vårt första möte, det gick väldigt smärtfritt och ni kan läsa våra punkter i inlägget nedan. Vi brainstormade även endel, men p.g.a kurrande magar och bristande inspiration kom vi inte så långt.
I eftermiddagen var vi på UF-info i Aulan. Alla UF-grupper på skolan var där och lyssnade. De sa bra saker och det var även några aktiviter vi fick delta i b.la att komma på en UF-produkt med utgång från en penna, en frostskrapa och ett gem. Jag (Louise) och Karin kom på en bra idé som vi gick upp på scen och redovisade, dom andra fegisarna vågade inte följa med;)
Nu gäller de bara för oss att komma på 5 bra produkter tills på fredag då vi förhoppningsvis ska få reda på våra rådgivare och diskutera med dem. De ser vi framemot!
Ha de brabrabra! CIAO
MÖTE
Kallelse/dagordning
UFTingsholmnollnio KALLELSE 1
Datum:09.09.2009
Tid kl: 09.15
Plats: Tingsholmsgymnasiets Biblioteket
Dagordning
1.Mötet öppnas
2. Närvarande
3. Val av sekreterare
4. Val av justerare
5. Godkännande av dagordning
6. Föregående mötesprotkoll
7. Första frågan område, punkter , beslut m.m
8. Andra frågan
9. Tredje frågan
10. Övriga frågor
11. Mötet avslutas
Möte 09.15 i Tingsholmsgymnasiets bibliotek
1. Mötet öppnas av Karin Lasson, ordförande
2. Alla närvarande
3. Sebastian blir vald till sekreterare
4. Victor blir vald till justerare
5. Vi godkänner dagordning
6. Inget tidigare mötesprotokoll att gå igenom
7. Första frågan: Fotografering. Louise ska fråga Amalie om vi får låna hennes systemkamera, omvi inte får ska vi låna bibliotekets. Vi ska ha tagit kort nästa vecka.
8. Fråga två: Bloggen. Alla är ansvariga att göra 1-2 inlägg per vecka, minst!
9. Fråga tre: Hur vi ligger till med arbetet. 5 stycken ídéer ska vara valda till fredag (11/9) plus två affärsidéer
10. Inga övriga frågor
11. Mötet avslutas
Tjatja bloggen!
Hejsan välkommen till vår splitter nya blogg!
I vårat företag är vi fem stycken personer som alla går i FG2 på Tingsholmsgymnaiset i Ulricehamn.
Personalen i företaget är: Louise Gotting (VD), Karin Larsson (Vice VD och produkt/inköpchef) Victor Kilén (Marknadschef) Sebastian Johansson (Ekonomichef) & Martina Dehlin (Försäljningschef)
Vi har nu skapat en alldeles egen blogg där vi kommer hålla er uppdaterade om vad som händer i vårt företag och hur utvecklingen med vår produkt går. Än så länge har vi inte bestämt vilken produkt vi ska tillverka, men vi har många bra idéer!
C U BLOGGEN!